Astro tanks zijn rotatiegegoten standaard tanks uit MDPE en ideaal voor (chemische) vloeistoffen, voeding, water en afvalwater. Binnen deze Astro-reeks zijn meer dan 650 uitvoeringen mogelijk, zowel met conische bodem, als met vlakke bodem.

Astro tank gamma

Waarom kiezen voor een Astro tank?

Onze standaard Astro tanks zijn de perfecte oplossing voor:

• Het mengen van kleinere volumes zoals bij wasserijen of zwembaden, waterbehandeling
  • Behandeling van vloeistoffen in de algemene industrie (dagtanks).

Op sommige types tanks is het zelfs mogelijk een roerwerk of pomp te monteren.

Kenmerken van Astro tanks

• Voor de behandeling (chemische) vloeistoffen, voeding, water en afvalwater
  • Reeds vanaf volume van 14 liter
  • Rotatiegegoten tanks
  • Enkel- en dubbelwandige uitvoering
  • Verschillende certificaten (VLAREM II, Eurocodes, Food Grade,...)
  • Certificaat voor voedingsgeschiktheid
  • Lange levensduur
  • Conform de Europese norm EN13575

Voordelen van Astro tanks

• Snel leverbaar
  • Goedkoper in vergelijking met tanks op maat bij kleinere volumes.
  • Zeer goede chemische resistentie tegen zeer corrosieve vloeistoffen.
  • Naadloze onderdelen en geen lasnaden. Zeker bij kritische media zoals salpeterzuur is dit een voordeel.
  • Spiegelgladde tankwanden
  • Licht in gewicht, goed manipuleerbaar
  • Berekend met de strengste bouwcodes
  • Geschikt voor voeding
Astrotank in het CGK atelier

Mogelijke uitvoeringen

De Astro tanks zijn verkrijgbaar in verschillende modellen en kleuren.

Modellen

• HYDRO: 'light version', geschikt voor water of om te gebruiken als opvangbak voor de veiligheid.
  • STANDARD: model voor zuren met middelhoge dichtheid of een watertank met aansluitingen.
  • MA/1: sterker model voor zware producten.
  • MA/2: Nog sterker model voor zware producten en bestand tegen extreme temperaturen.
  • MA/3: zelfde als bovenstaande tank, maar voor hele grote volumes.

Kleuren

De Astro producten worden geleverd in 3 verschillende kleuren:

• Wit* (meest gebruikt voor binnenopstelling)
  • Grijs
  • Zwart (voor producten die degraderen onder invloed van zonlicht)

*Door UV additieven die zich in alle Astro tanks bevinden, is het mogelijk dat de witte tanks iets geler zijn dan gewoonlijk. Deze gele kleur is slechts een neveneffect bij het produceren van zware tanks. Na ongeveer een week zonlicht te absorberen, verdwijnt de gele kleur.

Dichtheid van Astro tanks

De dichtheid van de AstroTank is 90 à 95% t.o.v. MDPE. Hierdoor zijn er weinig insluitingen in het materiaal. Door het grote aandeel basismateriaal resulteert dit in een tank met een relatief hoog gewicht. Dit zorgt onder andere voor een langere levensduur dan vele andere opslagtanks op de markt. Ook de chemische resistentie van de Astro tanks is uitstekend.

Bodem van Astro tanks: vlak of conisch

Astrotanks bodem zetting

Tanks geproduceerd door rotomoulage (rotatiegieten) zijn in eerste instantie onbuigzaam. De bodem van de tanks kan net na productie volgende vormen aannemen (A, B en C):

De bodem neemt slechts tijdelijk deze vorm aan, wanneer de tank gevuld wordt zal hij zijn definitieve vorm aannemen (D), namelijk een ‘olifantenvoet’. Standaard heeft de Astro tank een vlakke bodem.

De reeks Astro tanks met conische bodem kan perfect worden ingezet wanneer je wil dat de tank na gebruik volledig leeg is of als er kans is op bezinksel. Een tank met conische bodem wordt niet gebruikt voor opslag van vloeistoffen, wel voor het mengen of bewerken van stoffen in proces- of mengtanks.

Eventuele afwijking

Uitzonderlijk kan het voorkomen dat er een imperfectie aanwezig is in de vorm van een klonter. Deze klonters bevinden zich aan de binnenkant van de tanks en wijzen niet op kwaliteitsverlies.

Conische Astro tank
Een klonter in de Astro tank is geen teken van kwaliteitsverlies

Kwaliteitsmeting van je Astro tank

Environmental Stress Crack Resistance (ESCR)

Elke Astro tank wordt grondig getest op resistentie van de kunststof (PE) in contact met de verschillende vloeistoffen.

De test bestaat uit het verzamelen van allemaal kleine stukjes van het te testen materiaal. Deze worden geplooid en in een testbuis gestopt. Deze testbuis wordt gevuld met een vloeistof (IGEPAL) en daarna in een verwarmde omgeving geplaatst. Op deze manier simuleert de test het verouderingsproces. De test stopt wanneer minstens 50 % van het testmateriaal breekt.

Het resultaat van de proef verschaft nauwkeurige informatie omtrent de resistentie van PE in contact met de verschillende stoffen. Hierdoor is het mogelijk om de levensduur te berekenen. Deze test wordt ook regelmatig gebruikt om de kwaliteit van de verschillende PE grondstoffen op de markt te testen.

Conclusie: Je kan erop rekenen dat jouw Astro (opslag)tank perfect veilig is en voldoet aan de strenge wetgeving.